12 december 2024 kl. 18.30

Lisa Larson: Keramikern som gjorde modernismen folkkär – föredrag Love Jönsson

Wärenstams nye konstnärlige ledare Love Jönsson lärde känna Lisa Larson 2015 och
samarbetade fram till hennes bortgång i mars 2024 med henne och hennes familj
kring flera stora utställningar i Sverige och Japan. I föredraget placerar Love Jönsson
den folkkära keramikerns arbete i ett konsthistoriskt sammanhang och berättar om
sina personliga möten med henne.

Lisa Larson (1931–2024) visade redan som barn konstnärlig talang och antogs som
tonåring på Slöjdföreningens skola i Göteborg (idag en del av HDK-Valand). Efter att
ha slutfört sin utbildning som keramiker 1954 handplockades hon till Gustavsbergs
porslinsfabrik av Stig Lindberg, fabrikens konstnärlige ledare. Som heltidsanställd
formgivare på Gustavsberg kom hon sedan att under ett kvarts sekel stå bakom en
lång rad av serietillverkade figurer, reliefer och andra föremål som fick stor spridning i
det svenska folkhemmet. Lisa Larsons porträtt av katter, hundar, lejon och andra djur
liksom barn och tomtar har blivit älskade av generationer. Djur och barn hade varit
vanliga motiv för porslinsfiguriner, men Lisa Larson kom med något nytt i form av
kraftigt stiliserade, ofta delvis oglaserade modeller utförda i grovt stengods. Hon tog
det kraftfulla uttrycket från den handgjorda studiokeramiken och lyckades bevara
dess råa materialkänsla i en fabriksmässig serietillverkning. Likt få andra keramiker
gjorde hon modernismens rustika, informella stengods till något som kom att finnas i
nästan vartenda hem.

Efter att ha slutat på Gustavsberg 1980 blev Lisa Larson frilansformgivare, med
uppdrag åt både svenska och utländska designföretag. På 2000-talet fick hon en ny
och stor publik i Japan. Mellan 2014 och 2024 turnerade fyra olika utställningar med
hennes keramik till japanska museer och just nu planeras en japansk
minnesutställning. I sitt föredrag kommer Love Jönsson att berätta om hur Lisas
Larsons arbete tagits emot i Japan och hur samlarkulturen som växt fram kring
hennes verk skiljer sig åt mellan Sverige och Japan. I föredraget visas också
exempel på sidor av Lisa Larsons keramik som inte är så kända, som hennes
studioproduktion av drejade kärl med expressivt ristade dekorer och hennes
offentliga utsmyckningar.

Fri entré.

Ingen förhandsbokning. Begränsat antal platser.